counter create hit
مطالب مرتبط:

جعفرزاده: بجای عکس های خصوصی سیدامامی، اسناد جاسوسی اش را نشان دهید/ حضور در مهمانی مدرک جاسوسی نیست

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به نمایش فیلم مستند صداوسیما در مورد کاووس سیدامامی اعلام کرد: در ماجرای آقای سیدامامی می‌توان به بسیاری از دستگاه‌ها ایراد گرفت اما شخصاً ایراد اصلی را متوجه دولت می‌دانم؛ چراکه مطابق منشور حقوق شهروندی تهیه شده توسط خود این دولت ...

کارگران باید از اولین روز اشتغال بیمه شوند

کارگران باید از اولین روز اشتغال بیمه شوند

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کارگران از همان روز اول اشتغال مشمول قانون تامین اجتماعی هستند، گفت: کارفرما هم از همان ماه اول باید نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران اقدام کند. به گزارش شمانیوز: محمد حسن زدا در یک ارتباط تلفنی با برنامه ...

نقد سریال شهرزاد: قسمت چهارم، فصل سوم

نقد سریال شهرزاد: قسمت چهارم، فصل سوم

متأسفانه خطایی رخ داده است

آخرین وضعیت سلامتی حسین محب اهری

آخرین وضعیت سلامتی حسین محب اهری

حسین محب اهری گفت: زمانی که مشغول کار هستم کمتر به بیماری فکر می‌کنم و حالم بهتر است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین محب اهری بازیگر سینما و تلویزیون، در خصوص آخرین وضعیت جسمانی خود گفت: روز یکشنبه دوره درمان خود را پیگیری کردم؛ متاسفانه ب ...

ستاره سینمای ترکیه در «دختر شیطان»

ستاره سینمای ترکیه در «دختر شیطان»

سینما دیلی: بوراک اوزچیویت در صورت توافق با سازندگان «دختر شیطان» در کنار حمید فرخ نژاد نقش های اصلی این فیلم را بازی خواهند کرد.     ...

بازیگر ایرانی تصنیف قدیمی از «عارف قزوینی» را خواند

موسیقی پارس: تصنیف «لی لی حوضک»، به عنوان اولین آهنگ گروه موسیقی «سی کُرُن» به سرپرستی و آهنگسازی «کاوه آهنگرانی» و خوانندگی «قربان نجفی» منتشر شد. تصنیف «لی لی حوضک»، بر اساس شعر و تصنیفی قدیمی از «عارف قزوینی» و تنظیم نوینی از «کاوه آهنگرانی» به اجرا ...

پیام جالب بازیگر ایرانی به مسئولین درباره سقوط هواپیما

ایران23:31 21.02.2018دریافت لینک کوتاه01بهنوش بختیاری در پیامی در صفحه ی خود نسبت به سقوط هواپیمای تهران-یاسوج واکنش نشان داد.به گزارش اسپوتنیک بهنوش بختیاری در صفحه ی خود نوشت: سازمان هواپی ...

گزارش کیهان از پشت پرده انتحاری منسوبان فرقه تابنده

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در شماره امروز خود در تیتر یک با عنوان "عملیات انتحاری «داعش- درویش»‌ها سرپوش بر کدام مسائل بود؟!" نوشت: ...

گزارشی از برنامه کنسرت های موسیقی ایرانی و نواحی در روزهای پایانی سال

گزارشی از برنامه کنسرت های موسیقی ایرانی و نواحی در روزهای پایانی سال

تعدادی از گروه ها و خوانندگان فعال موسیقی در بخش های مختلف تا پایان سال میزبان مخاطبان و شنوندگان تهرانی و شهرستانی خواهند بود.

تکنولوژی مدرن، پرده از راز پرتره های مومیایی برداشت

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceNews، باستان‌شناسان بریتانیایی در زمستان سال 1899-1900 در حال جست‌وجو در تبتونیس در شمال مصر بودند که مومیایی‎هایی کشف کردند که روی صورتشان به جای ماسک پرتره‌ وجود داشت. در گوری یک نقاشی، کمی‌ ...

روزنامه جوان: فیلم فمنیستی چطور به جشنواره فجر راه یافته؟

روزنامه جوان: فیلم فمنیستی چطور به جشنواره فجر راه یافته؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جوان نوشت: سهیل بیرقی در نشست رسانه‌ای بعد از اکران «عرق سرد»، داشتن افکار فمنیستی را انکار نکرد. مهر تأکید بر پیروی از مکتب فکری فمنیستی، در حالی است که در سال‌های اخیر تأکید ش ...

انتقاد نماینده مجلس از سریال های تاریخی تلویزیون

محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، پنج‌شنبه سوم بهمن، در تذکری گفت: «در شرایطی که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کشورمان وجود قومیت‌های گوناگون با آداب و فرهنگ مختلف است، این روزها شاهد تولید سریال‌هایی در صداوسیما هستیم که به ...

فرمول های موفقیت پوتین در عرصه قدرت / این مرد چگونه توانسته تاکنون دوام بیاورد؟

فرمول های موفقیت پوتین در عرصه قدرت / این مرد چگونه توانسته تاکنون دوام بیاورد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فارین افرز در مقاله ای تحلیلی به بررسی نقش پوتین در قدرت گیری روسیه طی سال های حکومتش پرداخته است . مقاله ای که با قلم کریس میلر تدوین شده و مروری دارد بر آن چه به اعتقاد نویسنده نمایانگر قدرت و مو ...

فیلم | خداحافظی ترانه علیدوستی با «شهرزاد»

  Video/Audio Link     به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ترانه علیدوستی با انتشار فیلمی از نحوه گریمش برای نقش شهرزاد در سریالی با همین نام در اینستاگرام، نوشت: «شهرزادم، خداحافظ.» فصل سوم سری ...

«خوک» دارد گدایی فحش می کند!

کافه سینما: پس از اظهارنظرهای «سیاسی» لیلا حاتمی در کنفرانس مطبوعاتی جشنواره برلین، درباره «سرنوشت معترضان در ایران»، واکنش‌های متفاوتی، موافق و مخالف این اقدام ابراز شد. مخالفان از انگلیسی حرف زدن ضعیف حاتمی می‌گویند، و از این که به گفته آن‌ها انتقادهای داخلی را پیش ...

سرلشکر باقری: اجازه تکرار نمایش هایی شبیه حوادث خیابان پاسداران را به آشوبگران نخواهیم داد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مدافعان مقتدر حریم امنیت ملی اجازه تکرار نمایش‌هایی مانند آنچه در خیابان پاسداران رخ داد را نداده و با هر تهدیدی علیه امنیت شهروندان با قاطعیت برخورد خواهند کرد.به گزارش ایسنا، در پیام ...

اعتراف کارگردان یک فیلم توقیفی به شکست در برابر وزارت ارشاد/ عکس

اعتراف کارگردان یک فیلم توقیفی به شکست در برابر وزارت ارشاد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالرضا کاهانی که مدت‌هاست به دنبال دریافت پروانه نمایش برای دو فیلمش با نام های «وقت داریم حالا» و «ارادتمند، نازنین بهاره تینا» است، در توییتی اعلام کرد که وضعیت آخرین ساخته اش با عنوان «ما شما را دوست داریم خانم یایا» نامشخص ...

تأملاتی در رسیدگی داوری در جشنواره فیلم فجر

تأملاتی درباره رویه های داوری جشنواره فیلم فجر

نویسنده معمولا در جشنواره ها از جمله جشنواره فیلم قاضی. این روند مرسوم و پذیرفته شده است که این چیزی است که هیئت داوران از جشنواره ... جرم و در نتیجه از شش-هفت نفر که معدل بینش و طلا و مطالعه و احساس و سیاهی از Zhongshan در انتخاب تعداد کمی از نامزد و برنده از بین بیست و اندی فیلم می رساند. طبیعی است که اختلاف نظرهای زیادی هم بین این معدل با صدها صاحب نظر دیگر باشد. بنابراین، این که گفته شود چرا فلان فیلم که از نظر من خیلی بهتر از برگزیدگان داورها بود انتخاب نشد، چندان منطقی نیست، چرا که بین همین ما صدها نفر خارج از گود داوری هم ده جور اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد که به یک فصل مشترک کامل در نهایت نمی رسد. این فقط درباره جشنواره فیلم فجر هم نیست. در جشنواره های خارجی هم همین طور است؛ هم در بین صاحب نظران خارجی و هم در بین ما سینمادوستان ایرانی که اخبار و نتایج داوری مثلا جشنواره کن و برلین و ونیز را دنبال می کنیم و یا رقابت های آکادمی اسکار را به نظاره می نشینیم، ده گونه اختلاف نظر با حاصل رای نهایی داریم. به هر حال این بخشی از قواعد بازی ناگزیر در رقابت های فرهنگی و هنری است. اما و صد اما...در ماجرای داوری های اخیر جشنواره فیلم فجر فضاهایی شکل گرفت که فارغ از نتیجه و نظر داوران، قابل تأمل بود. این فضاها در گفت و گوی دو نفر از هیات داوران با برنامه هفت شفافیت بیش تر یافت. ضمن سپاس از این شفاف سازی، چند نکته در این باره قابل طرح است. یکی از دوستان داور ابراز داشته بود: «اهدای دو سیمرغ در جشنواره ما مسبوق به سابقه است. دوست داشتیم دو جایزه بدهیم به فیلمسازانی که یکی در سنگرهای جنگ زمینی و یکی در آسمان زحمت کشیده بودند. دوست داشتیم که دو فیلمساز از دو نسل متفاوت را روی صحنه کنار هم ببینیم تا نشان بدهیم که سینمای ایران چقدر یکدست و همدل است. » این که اهدای دو سیمرغ در جشنواره فجر مسبوق به سابقه است؛ خب سابقه غلطی است. حتی به نظر می رسد با آیین نامه جشنواره فجر هم ناسازگار باشد. نمی توان دو جایزه هم ارز به دو نفر در یک رشته داد. بله؛ گاهی است که یک جایزه واحد را بین چند نفر مشترکا اهدا می کنند. اما آن چه دوستان می گویند و انجام دادند، این نیست. این دو جایزه خودش بیش از آن که موجب همدلی شود، خواسته یا ناخواسته این تداعی را می کند که یکی شان جایزه سینمایی است و دیگری جایزه مصلحتی؛ و همین اتفاقا فضا را مشوه تر و پرتشویش تر می سازد. نمی دانم پرخاشگری پرپیامد حاتمی کیا در آن شب ناشی از جلوه گری های همیشگی اش در جشنواره بود یا اعتراض به فلان منتقد که چرا گفته فیلمش کمدی است یا این که اثرش را ارگانی نامیده اند و یا هر چیز دیگر؛ اما همین دو سیمرغی شدن عنوان بهترین کارگردان، این احتمال را در بین گمانه زنی های خیلی از نویسنده ها پیش آورده که یکی دیگر از دلایل پرخاشگری نامبرده باشد. ضمن آن که اصولا به هیات داوران چه ربطی دارد که بخواهند نشان دهند سینمای ایران چقدر همدل است یا نیست یا  آدم هایش پدر و پسروار کنار هم می ایستند یا نمی ایستند؟ هیات داوران کارش معرفی بهترین ها بر مبنای معیارهای سینمایی است؛ نه تالیف القلوب. این دومی کار مدیران صنفی و دولتی سینمایی است، نه داورها. این هم که دو فیلم را واجد دو سیمرغ بر مبنای ارزش یکسان سینمایی دانسته اند باز کار ناصوابی است. اصلا فلسفه فرد بودن تعداد اعضای هیات داوری همین است که اگر دو دسته زوج از داورها نظرشان روی دو عنوان ثابت باشد، نفر آخر با رای خودش این ثبات و رکود را بشکند و رای را متمایل به یک عنوان سازد. در جایی دیگر از آن مصاحبه عنوان شده است: «{از طرف برخی داورها پیشنهاد شده بود که} همه فیلم هایی که وارد جشنواره می شوند کاندیدا هستند و این ۲۲ فیلم همگی خوبند، نیاز به معرفی کاندید ندارد و می توان مستقیما برگزیده را انتخاب کرد.» خوشبختانه این پیشنهاد مورد پذیرش دبیر جشنواره قرار نگرفته است. آخر این که همه ۲۲ فیلم نامزد هستند، دیگر چه صیغه ای است؟ مگر می شود ۲۲ فیلم از هر لحاظ چنان کیفیت خوبی داشته باشند که همگی در همه رشته ها نامزد باشند؟ این که داوری تعبیر به کار دشواری شده است ناشی از سختی انتخاب بین خوب تر و خوب و بد و بدتر است. وگرنه این که همه عناوین را در همه رشته ها نامزد کنیم و هر جا هم «دوست داشته باشیم» دو تا دو تا سیمرغ بدهیم تا کسی ازمان نرنجد و  در پی ترویج همدلی و این جور تعابیر باشیم، دیگر از معنای داوری چیزی باقی می ماند؟ اما بدترین بخش مصاحبه این جا بود که در علت جویی کاندیدا نشدن لاتاری در هیچ رشته ای فرمودند: «لاتاری آزارمان داد. قصه و تِم فیلم، همه هیئت داوران را آزار داد. در «لاتاری» مُنجی فرض می کند ریشه مشکلات بیرون از کشور است، در حالی ریشه داخلی است... فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، تدوین و... باید در خدمت کارگردان باشد و اگر نباشد بهترین کارگردانی و نورپردازی ها اشتباه است. فیلمسازی کار تیمی است و خوبی ها برای همه تقسیم می شود، اما اگر بدی باشد فقط و فقط به کارگردان برمی گردد. سختی کار کارگردان همین است و وقتی کلیت فیلم مورد پسند نیست، در تمام بخش های فنی هم دچار ایراد است.» نگارنده هم فیلم لاتاری را دوست ندارد. در فهرست برگزیدگانش هم که به زودی در ماهنامه فیلم در کنار بقیه منتقدان این نشریه درج خواهد شد، به جز یک رشته (بهترین بازیگر مرد مکمل) مورد دیگری از این فیلم انتخاب نکرده است. اما این هیچ ربطی به این که محتوای این فیلم چقدر با عقاید فرهنگی یا سیاسی نگارنده همساز است یا نه ندارد. این که داوران محترم دارند درباره محتوای فیلم نظر می دهند و آن را به بضاعت های فنی اثر سرایت می دهند، یک سم مهلک در بحث ارزیابی های سینمایی محسوب می شود.  فرقی نمی کند محتوای فیلم، مورد پسند جناح الف باشد یا جناح ب، بنیادگرایانه باشد یا روشنفکرانه، تلخ باشد یا شیرین...محتوای فیلم را شورای ارزیابی اداره کل نظارت و ارزشیابی درباره اش نظر می دهد و مجوزش را صادر می کند (یا نمی کند) و به هیات داوران جشنواره فیلم فجر اصولا ربطی ندارد خود را وارد این جور فضاها سازد. اگر هم قرار بر نظر درباره درونمایه است، داور می تواند آن را با توجه به این که چقدر با ساختار اثر ارتباط ارگانیک دارد یا نه ارزیابی کند؛ نه آن که در مقام یک مصلح اجتماعی و صاحب نظر سیاسی، درباره این که  فیلمی ریشه های مشکلات کشور را کجا جست و جو کرده است نظر دهد و بر این اساس به فیلمی رای دهد یا ندهد. نتایج داوری یک جشنواره طبق قواعد بازی جشنواره ها، امری است پذیرفته شده و جنجال بر سر آن، غیرحرفه ای بودن جنجال پردازان را نشان می دهد. اما اعمال شیوه های غیراستاندارد در داوری و بیان رسمی آن، بحثی دیگر است که اگر واکنش جدی به آن نشان داده نشود، تبدیل به رویه می شود و پیامدهای نامطلوبی به جا خواهد گذاشت.